المتعافى والممتنع عن تعاطى المخدرات

أستاذ كريم يوسف

مؤسس مركز رؤية

كتير من المدمنين وأهل المدمنين بشكل اوضح فى حيرة وربكة وعاوزين يعرفوا الفرق بين المدمن المتعافى والمدمن اللى توقف بس عن تعاطى المخدرات، ده غير اللى مايعرفوش ان فى فرق اساساً بينهم.

والمدمن اثناء رحلة التعافى بيبذل جهد كبير جدا في بناء حياة جديدة، بمفاهيم جديدة، عشان يقدر من خلال الحياة دى يستعيد تواصله مع نفسه أولا ثم مع العالم الخارجي (اسرته، مجتمعه، بلده، ثقافته، …الخ).

صعوبة رحلة التعافى

رحلة التعافى بيكون المتخصصين عارفين مدى صعوبتها، والمدمنين كمان، لأنها ممكن تنحرف عن المسار المخطط لها في بعض الأوقات، وممكن تتعرض للتعطل او التوقف نهائياً كمان، وساعتها بيرجع الشخص للتعاطى وبيحتاج للتدخل للمساعدة مرة أخرى للاستمرار في التطور الواعى اللى مش بيتوقف ولا ينتهي الا بتوقف الحياة.

الانتكاسة

يعرف ذلك في مجتمع المدمنين بـ (الانتكاسة) ولا يتفق على هذا المصطلح الكثيرين، عشان كده سعينا لوضع معايير تساعد على فهمه بطريقة أفضل من خلال:

  • وضع تعريف لمصطلح (الانتكاسة) وفق خبراتنا العلمية والإكلينيكية

  • العمل على تقديم خدمات علاجية تتناسب مع احتياجات المدمن المنتكس الذي تعرض أثناء تعافيه الى خبرات علاجية عميقة تفاعلت مع مستويات وعى أكثر عمقاً

  • التوجه للعمل مع المدمن المنتكس إلى مساعدته في بناء قدرات، واكتشاف مهارات حياتيه جديدة، وذلك من خلال حياته اليومية الحالية، وربط ذلك بتنمية وعيه وإدراكه بأسباب انتكاسته، واستعماله للمخدر مرة أخرى كوسيلة لحل مشكلاته وضغوطه الحياتية المُعاشة

اشتراكك فى قائمتنا البريدية يعنى موافقتك على ارسال كل جديد لك

اشرتك فى قائمتنا البريدية للحصول على احدث المقالات

عن الصحة النفسية وعلاج الادمان ومجالات حياتية اخرى